کد مطلب:33885
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:20
خـود پـيـامـبـر در آيه 188 سوره اعراف علم غيب را از خود نفي كرده است پس چرا به وي نسبت مي دهيد ؟
در جـواب گـوئيـم خداوند خود در قرآن كريم رفع شبهه در سوره 72 آيه 26 فرموده : لا يظهر علي غيبه احدا . الا من ارتضي من رسول . يعني خداوند هيچكس را بر غيب آگاه نميگرداند مگر آنكس را كه خود بپسندد از قبيل پيغمبر . پـس آنـكـه گـويـد پيغمبران و امامان علم غيب نداشتند يعني از نزد خويش خبر نداشتندو اگر گاهي خبر دادند بوحي و الهام خدايتعالي بود و اگر وحي نبود آگاه نبودند . و يـكـي از عـلـماي ما معروف به ابن قبه كه در زمان غيبت صغري از دنيا رفت در كتاب رد زيديه گويد : و الغيب لا يعلمه الا اللّه , و ما ادعاه لبشر الا مشرك كافر . يعني غيب را جز خدايتعالي كسي نداند و هيچكس براي بشر ادعاي آن نكند مگر مشرك كافر , و با ايـنـحـال گـويـد : گاه از علم او بر غيب چيزي ظاهر شود ( كه دلالت برامامت او كند ) چنانكه امـيـرالمومنين عليه السلام يوم النهر فرمود : و اللّه ماعبروا النهر و لا يعبروا , و اللّه ما يقتل منكم عـشره و لا ينجو منهم عشره يعني سوگند بخدا از جوي نگذشته و نبايد بگذرند , بخدا سوگند ده تن از شما كشته نشودو ده تن از ايشان رهايي نيابد . و نـيـز امـيـرالـمـومـنين عليه السلام پس از خبر دادن از آمدن تاتار يكي از اصحاب بااو گفت يا امـيرالمومنين تو علم غيب داني ؟ آنحضرت بخنديد و گفت : يا اخا كلب ليس هو بعلم غيب انما هو تعلم من ذي علم يعني اي برادر كلبي اين علم غيب نيست آموختن است از صاحب علم , يعني از پيش خود علم غيب ندارم بلكه از خداآموخته ام . پس از اين گوئيم بسياري از نويسندگان عصر ما بقصد گمراه كردن مردم آن آيت وحديث را كه دلالـت بـر نـفـي علم غيب مي كنند مي آورند و از آنهمه اخبار علم غيب كه دلالت بر ربط باطني اولـيـاي خـدا بـا عـالـم الـهـي مـي كند چشم ميپوشند براي آنكه مردم را از تكريم و تعظيم ائمه عليهم السلام و انبياء صلوات اللّه عليهم باز دارند ازآنچه گفتيم حقيقت را واضح ساختيم كه علم غيب از جانب خدا باولياي خدا بسيارداده شده .
اثبات نبوت
شعراني - ميرزا ابوالحسن
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.